Přehled aktivit

Úvodní blok

Jak bude vypadat výstup

Možností, jak zpracovat vyprávění pamětníka, jeho či její příběh, je nekonečné množství. Zkuste se třeba zamyslet, jakou jste v minulosti navštívili výstavu, shlédli film nebo třeba slyšeli reportáž, která kreativně pracovala s příběhem.

Rozhodně vás nechceme v tvořivosti nijak omezovat, naopak.

Je jen na vás, jak bude váš výsledný výstup vypadat – v následujících krocích vám zkusíme pomoct s vytvořením krátkého video medailonku. Jak by to mohlo vypadat se podívejte sem.

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Co si na projekt připravit

Abyste mohli projektem úspěšně projít a povedly se vám pěkné výstupy, udělejte tyto kroky a připravte si tyto pomůcky:

    1. Založte si své portfolio, se kterým se vám bude dobře pracovat – sešit/blok/leporelo.
    2. Připravte si přístroj, na který budete natáčet – mobil/kameru, případně i stativ nebo světla.
    3. Budete také potřebovat počítač/notebook, kam si budete ukládat nahrávky a zpracovávat je.
    4. Pokud točíte video, budete potřebovat program na jeho editaci – později vám poradíme, jaký program se dá využít zdarma a jak v něm pracovat.

Co vás čeká

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Fotografický brainstorming (nepovinná)

Máme pro vás krátkou aktivitu – prohlédněte si pět fotografií ze souboru níže a zkuste vymyslet, kdo by mohli být lidé na nich zachycení. Měli by nám co říci? Na co bychom se jich mohli zeptat? Otázky si můžete zapisovat do svých portfolií – pomohou vám, až budete vymýšlet otázky pro váš vlastní rozhovor. Můžete si také zapisovat pocity, které ve vás lidé z fotografií vyvolali. Jistě vás bude zajímat, o koho se jednalo – odpovědi naleznete v souboru Fotografický brainstorming (popisy fotek).

Tak co, trefili jste se? Jak se cítíte teď, když víte, o koho se jednalo? Podnítily ve vás fotografie i medailonky zvědavost? Chtěli byste se dozvědět něco z historie své vlastní rodiny? Poznatky si můžete zapsat do svého portfolia.

  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • učení

Kdo je pamětník?

Pokud chcete, můžete si nyní vyplnit pracovní list. Můžete poprosit o spolupráci třeba sourozence nebo kamaráda na telefonu.

  • iniciativa

Kde najdu pamětníka

V současné situaci zavřených škol a omezeného kontaktu bude náročné nějakého pamětníka sehnat. Rozhlédnout se můžete po své rodině – zajímavé svědectví o době minulé i o sobě vám může poskytnout i rodič nebo prarodič. Nelákalo by vás se o svých nejbližších dozvědět něco víc, zjistit, jak vnímali svět, když jim bylo tolik, co vám nebo jaké to bylo vyrůstat za komunismu?

Druhou možností je natočit pamětníka po telefonu. Obtelefonováváme pamětníky, kteří již svůj příběh pro Paměť národa vyprávěli, a zjišťujeme, zda během karantény nepotřebují pomoc – třeba s nákupy nebo s vyzvedáváním léků. Při té příležitosti se jich ptáme, zda by byli ochotni se o svůj příběh podělit s žáky a studenty. A zájem ze strany pamětníků je velký. Nebudete to právě vy, kdo některému z nich zavoláte? Máte – li o kontakt zájem, vyplňte prosím tento formulář.

Závěrem 1. kroku

Nyní tedy již víte, kdo je pamětník, a k čemu nám může posloužit jeho vyprávění. Věříme, že jste se rozhodli natáčet vzpomínky někoho z vašich blízkých. Počkejte si na příští díl seriálu, kdy vám poradíme, jak se na takový rozhovor připravit. K natáčení samotnému se s naším seriálem dostanete zhruba za týden (ale pokud chcete, můžete projektem postupovat i rychleji).

Něco vtipného (a poučného) navrch: Paměť v digitálním věku (nepovinná)

A jestli si nyní chcete oddechnout, pusťte si jeden díl pořadu Nezkreslená věda. Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?

Vzdělávacím videem z cyklu Nezkreslená věda Akademie věd ČR provádí Pavel Liška.

Každá historická událost bývá různými aktéry viděna velmi odlišně. Což znamená, že se nemůžeme dopátrat co možná nejvěrohodnějšího obrazu minulosti, když nepoznáme co nejširší skutečnosti, které se s danou událostí pojí.

Jak se připravit na rozhovor s pamětníkem

  • iniciativa
  • kreativita
  • učení

Vedení rozhovoru – moje pravidla

Vedení rozhovoru s sebou možná přinese úskalí, která vás dopředu nemusí napadnout. Na 4. straně pracovního listu Vedení rozhovoru jsou některá z nich – jak se s nimi vypořádat ale budete muset vymyslet sami. A když vaše pravidlo nebude v praxi fungovat? Vymyslete na příště nějaké lepší!

Závěrem 2. kroku

Tak co, věděli jste o vašem příbuzném hodně, nebo se těšíte, že se toho ještě mnoho dozvíte? A z jakých zdrojů jste čerpali data z tzv. velkých dějin? Pracovní list s otázkami na pamětníka neztraťte, bude se vám hodit při natáčení. Můžete si ho vložit nebo nalepit do svého portfolia. V příštím díle si povíme něco o technice.

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Na co se ptát pamětníka

O svém pamětníkovi (nejspíš vašem rodiči nebo prarodiči) pravděpodobně už leccos víte. Zkuste zapátrat v paměti a sestavit si v bodech důležité události z jeho života. Pomůže vám pracovní list.

Pracovní list, který si můžete stáhnout, byl koncipován pro práci dvojic až trojic. Nejdřív měl každý z dvojice pracovat sám, a pak své odpovědi porovnávat se spolužákem. Pokud jste na projekt sami, příslušné pasáže přeskočte nebo poproste sourozence, rodiče atp., ať vám s jeho vyplněním pomohou.

Technika a jak na to

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak natočit pamětníka – technická část

Pokud budete používat kameru, pomůže vám naše krátké instruktážní video, které obsahuje kapitoly o zvuku, světle či nastavení kamery.

Závěrem 3. kroku

Nyní jste tedy připraveni po všech stránkách – víte, koho a na co se budete ptát, jaké možnosti skýtají tzv. otevřené otázky, poradíte si i s nemluvným vypravěčem a znáte filmařské zásady pro natáčení. Je před vámi tedy 4. krok: Natáčení (pra)rodiče nebo jiného pamětníka, který je vám k dispozici.

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • občanství
  • učení

Jak natočit pamětníka na kameru

Pokud chcete mít jistotu, že se vám natáčení povede i z hlediska kompozice, světla a dalších filmařských triků, podívejte se na video „Jak natočit pamětníka na kameru“. Je delší, ale docela vtipné.

Jdeme na to aneb natáčíme pamětníky

Natáčení po telefonu – jak na to technicky

Podívejte se na naše instruktážní video Aplikace na nahrávání po telefonu: CUBE ACR.

  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Souhlas pamětníka

Než začnete natáčet nebo nahrávat svého pamětníka (a to i člena rodiny), je potřeba od něj získat souhlas. Pokud nahráváte pamětníka po telefonu, máme postup získání souhlasu popsán u aktivity „Natáčení po telefonu“.

Natáčení po telefonu

Natáčení pamětníka po telefonu je specifická disciplína: Nebude zřejmě snadné od něj získat písemný souhlas s publikováním částí nahrávky (což budete potřebovat při tvorbě svého výstupu). Nahrajte tedy na začátku rozhovoru souhlas telefonický. Poproste pamětníka, ať řekne své celé jméno a kdy a kde se narodil. Pak se ho můžete zeptat třeba takto:

Souhlasíte s tím, že náš hovor nahrávám a že to, co vytvořím, bude zveřejněno na webu projektu „Dokumentaristou z domova“ společnosti Post Bellum?

Mohu náš hovor nahrávat a tuto nahrávku, nebo její části, využít při tvorbě školního projektu „Dokumentaristou z domova“ společnosti Post Bellum? Nahrávka bude také zveřejněna na webu Paměť národa, který se shromažďováním vzpomínek pamětníků zabývá, souhlasíte s tím?

Jak vidíte, je důležité, aby pamětník udělil souhlas zaprvé s nahráváním a za druhé se zveřejněním nahrávky či její části na webových stránkách www.pametnaroda.cz.

Dejte také pamětníkovi veškeré potřebné informace o projektu a příležitost se doptat na to, co potřebuje. Zásady zpracování osobních údajů pamětník v případě potřeby najde na tady. A je to!

Závěrem 4. kroku

Vedení rozhovoru s sebou možná přinese úskalí, která vás dopředu nemusí napadnout. Pracovní list Vedení rozhovoru na některá upozorní – jak se s nimi vypořádat ale budete muset vymyslet sami. A když vaše pravidlo nebude v praxi fungovat? Vymyslete na příště nějaké lepší!

Zasazení nahrávky do kontextu

  • digi
  • iniciativa
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Užitečný web: My jsme to nevzdali

Při vyhledávání ověřených informací nemusíte spoléhat jen na Wikipedii, ale můžete využít web z dílny Post Bellum https://www.myjsmetonevzdali.cz/, kde najdete řadu informací a dokumentů k předválečným událostem, válce, poválečnému uspořádání, nástupu komunistů k moci, tzv. pražskému jaru 1968 a srpnové okupaci, období tzv. normalizace, disentu a sametové revoluci z roku 1989.

  • kreativita
  • učení

Zasazení nahrávky do kontextu (nepovinná)

  1. Obrátil se na vás vydavatel nově připravované publikace „1000 nejvýznamnějších Čechů
    20. století“ a požádal vás, abyste připravili velmi stručné slovníkové heslo o vašem pamětníkovi. Prostor máte pouze na několik řádků + fotografii, případně erb. Text nesmí přesáhnout 500 znaků.
  2. Vyberte nejdůležitější událost, o které pamětník hovoří. Ověřte, zda tato událost již není popsána na Wikipedii. Pokud ano, navrhněte, jak by vyprávění pamětníka mohlo doplnit/změnit text na Wikipedii. Pokud na Wikipedii není, navrhněte podobu nového hesla.
    Pravidla pro psaní hesel na Wikipedii naleznete zde.

Závěrem 5. kroku

Mluví váš pamětník o nějakých událostech velkých dějin? Kde se můžete dozvědět více o těchto událostech? Zapátrejte v učebnicích a na internetu. Liší se informace vašeho pamětníka od toho, co jste našli? Doplňuje zajímavé detaily? Pamětnické vyprávění je jedním z pramenů, ze kterého se můžeme dozvědět o minulosti. Je dobré ho ale porovnat s dalším prameny a dokumenty, které o tématu dokážeme najít.

V příštím díle se na váš natočený materiál podíváme z hlediska vyprávění příběhů.

Jak z toho udělat příběh a kdo mi může pomoci

Závěrem 6. kroku

Máte vyplněný pracovní list k hráškovému videu a objednaný webinář? Nezapomeňte, že je potřeba se objednat nejpozději tři dny před jeho konáním.
Sepište si krátký životopis vašeho pamětníka a postupujte podle instrukcí, které vám došly mailem, Martin se díky tomu na váš webinář bude moci připravit.

Zapomněli jste se včas přihlásit na webinář? Zkuste, je-li ještě místo – na tomto odkazu.

Pokud se z kapacitních důvodů nebudete moci na webinář přihlášit, už brzy najdete v příštím kroku vzorový!

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak funguje webinář

Co je to webinář, jak to funguje a co udělat pro to, abyste se mohli zúčastnit, vám poradíme v našem dalším instruktážním videu s Martinem Hakem.

  • iniciativa
  • místní identita

Příběh Luboše Jednorožce

Příběh Luboše Jednorožce: krátké video, které vám představí strhující příběh pamětníka Luboše Jednorožce. Znalost videa vám pomůže v příští aktivitě!

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak vyprávět příběh

Instruktážní video společně s pracovním listem vám pomůže si příběh vašeho pamětníka utřídit a vložit ho do příběhové linky. Asi se do ní nevejde vše, co vám pamětník řekl, budete tedy muset vybírat – co je stěžejní, které části pamětníka vystihují. Bude vaše zpracování obsahovat průřez pamětníkovým životem, nebo některou zásadní historku? Zároveň vám bude sloužit jako příprava na webinář a Martinem, který objednáte (nejlépe hned) na tomto linku.

Pomoc je tu aneb webinář s Martinem

Závěrem 7. kroku

Přihlásili jste se na webinář s Martinem a Hakem a absolvovali jej.

Doufáme, že vám webinář nebo jeho náhrada pomohly: už víte, co bude obsahem vašeho výstupu a jak bude strukturován. Příště nás čeká střih relevantních klipů z nahrávky pamětnických vzpomínek. Pokud klipy využít nechcete, následující krok přeskočte!

Jak stříhat natočené

Příprava střihu

Instruktážní video výše vám poradí, jak si stáhnout zdarma střihačský program Hitfilm Express a jak s ním pracovat při střihu vybraných klipů z pamětnické nahrávky. Více o programu a práci s ním se dozvíte v následujícím kroku.

Závěrem 8. kroku

Na konci aktivity si budete ještě jistější v tom, co dělat se svou nahrávkou. Budete mít nainstalovaný program na střih videa a budete znát základní „kouzla“ nezbytná pro to, aby se z „materiálu“ stalo dílo.

Tip: nastříhané klipy je dobré si očíslovat podle toho, jak jdou chronologicky za sebou. Usnadní vám to další práci, a to tvorbu výstupu – pětiminutové videoreportáže – už v dalším kroku!

Zpracování výstupu aneb videoreportáž

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • učení

Jak na střih pamětnického příběhu

V instruktážním videu se dozvíte, co je to výběrka a k čemu se používá, jaké nástroje ve střihačském programu k tomu použijete, jak můžete využít hlasové podbarvení – audio. Doporučujeme pasáž Vyprávění obrazem (od 3.30). Fantastické je zjistit, co udělají tzv. ruchy s obyčejnou fotografií (od 4.46) i jak se dá využít hudba.

Závěrem 9. kroku

Nyní už máte to nejtěžší za sebou. Nechte si projít hlavou, zda jste takto se svým výstupem spokojeni nebo zda ho ještě chcete vylepšovat. Často se stačí vyspat a ráno je moudřejší večera. Takže až si budete jisti, přejděte k závěrečnému kroku.

Nahrání výstupu na web a čekání, jak to dopadne

  • digi
  • kreativita
  • komunikace
  • učení

Jak se zaregistrovat

Na hlavičce webu vpravo nahoře je odkaz Registrace/Přihlášení. Klikněte na něj a vyskočí nové okno Přihlášení.

Pokud ještě nemáte vytvořený účet, vytvořte si ho kliknutím na Vytvořte nový účet. V projektu Dokumentaristou z domova si vyberte Přihlášení pro účastníka, zaregistrujte se a zadejte i název své školy. Je možné, že se za vás bude přihlašovat váš učitel, a to v případě, že bude chtít vidět vaše výstupy předtím, než je k nám odešlete. V tom případě se nikam neregistrujete a všechny materiály posíláte svému učiteli např. e-mailem nebo přes nějaké datové úložiště. Na web je za vás bude vkládat on.

Nezapomeňte zatrhnout souhlas se zpracováním osobních údajů a licenční ujednání, které umožní váš výstup zveřejnit.

Na e-mailovou adresu, kterou jste zadali při registraci, přijde potvrzovací e-mail s aktivačním odkazem. Po kliknutí na odkaz je registrace dokončena a můžete se přihlásit.

 

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace

Jak nahrát výstup

Po dokončení registrace a přihlášení máte možnost vytvořit Nový projekt, kde vyplníte jméno svého pamětníka, zvolíte druh projektu (v našem případě Dokumentaristou z domova a příslušnou věkovou kategorii), zadáte název svého výstupu, který jste mu dali, zkopírujete do příslušného okénka adresu výstupu (Sutori či Youtube) a vložíte celou nahrávku svého pamětníka (je to možné jen v audioverzi a pomůže vám instruktážní video) a naskenovaný souhlas pamětníka či zakliknete, že pamětník souhlas dává ústně na nahrávce. Do kolonky „Studenti“ patří vaše jméno – pozor na překlepy, protože ty se pak objeví i na vašem certifikátu, který po skončení projektu obdržíte.

Až všechno vložíte a kliknete na Uložit žákovský projekt, objeví se informace, že Váš příspěvek byl odeslán, prochází formální kontrolou a zveřejníme ho v galerii výstupů co nejdříve. U vašeho projektu se také objeví kolonka Certifikáty, kde si můžete stáhnout svůj vlastní certifikát o úspěšném absolvování projektu.

Závěrem 10. kroku

Tak a máte to za sebou. Podařilo se vám stáhnout certifikát? A bavil vás projekt? Jestli ano, dejte o něm vědět svým kamarádům. A vy si odpočiňte a užívejte jara. A třeba se vám ozve Mikuláš Kroupa nebo někdo jiný z Post Bellum, že by váš příběh chtěl představit veřejnosti. Nechte se překvapit…