Přehled aktivit – občanství
Úvodní blok
Co si na projekt připravit
Abyste mohli projektem úspěšně projít a povedly se vám pěkné výstupy, udělejte tyto kroky a připravte si tyto pomůcky:
-
- Založte si své portfolio, se kterým se vám bude dobře pracovat – sešit/blok/leporelo.
- Připravte si přístroj, na který budete natáčet – mobil/kameru, případně i stativ nebo světla.
- Budete také potřebovat počítač/notebook, kam si budete ukládat nahrávky a zpracovávat je.
- Pokud točíte video, budete potřebovat program na jeho editaci – později vám poradíme, jaký program se dá využít zdarma a jak v něm pracovat.
Co vás čeká
Fotografický brainstorming (nepovinná)
Máme pro vás krátkou aktivitu – prohlédněte si pět fotografií ze souboru níže a zkuste vymyslet, kdo by mohli být lidé na nich zachycení. Měli by nám co říci? Na co bychom se jich mohli zeptat? Otázky si můžete zapisovat do svých portfolií – pomohou vám, až budete vymýšlet otázky pro váš vlastní rozhovor. Můžete si také zapisovat pocity, které ve vás lidé z fotografií vyvolali. Jistě vás bude zajímat, o koho se jednalo – odpovědi naleznete v souboru Fotografický brainstorming (popisy fotek).
Tak co, trefili jste se? Jak se cítíte teď, když víte, o koho se jednalo? Podnítily ve vás fotografie i medailonky zvědavost? Chtěli byste se dozvědět něco z historie své vlastní rodiny? Poznatky si můžete zapsat do svého portfolia.
Jak se připravit na rozhovor s pamětníkem
Na co se ptát pamětníka
O svém pamětníkovi (nejspíš vašem rodiči nebo prarodiči) pravděpodobně už leccos víte. Zkuste zapátrat v paměti a sestavit si v bodech důležité události z jeho života. Pomůže vám pracovní list.
Pracovní list, který si můžete stáhnout, byl koncipován pro práci dvojic až trojic. Nejdřív měl každý z dvojice pracovat sám, a pak své odpovědi porovnávat se spolužákem. Pokud jste na projekt sami, příslušné pasáže přeskočte nebo poproste sourozence, rodiče atp., ať vám s jeho vyplněním pomohou.
Technika a jak na to
Jak natočit pamětníka na kameru
Pokud chcete mít jistotu, že se vám natáčení povede i z hlediska kompozice, světla a dalších filmařských triků, podívejte se na video „Jak natočit pamětníka na kameru“. Je delší, ale docela vtipné.
Jak natočit pamětníka – technická část
Pokud budete používat kameru, pomůže vám naše krátké instruktážní video, které obsahuje kapitoly o zvuku, světle či nastavení kamery.
Jdeme na to aneb natáčíme
Souhlas pamětníka
Než začnete natáčet nebo nahrávat svého pamětníka (a to i člena rodiny), je potřeba od něj získat souhlas. Pokud nahráváte pamětníka po telefonu, máme postup získání souhlasu popsán u aktivity „Natáčení po telefonu“.
Zasazení nahrávky do kontextu
Užitečný web: My jsme to nevzdali
Při vyhledávání ověřených informací nemusíte spoléhat jen na Wikipedii, ale můžete využít web z dílny Post Bellum https://www.myjsmetonevzdali.cz/, kde najdete řadu informací a dokumentů k předválečným událostem, válce, poválečnému uspořádání, nástupu komunistů k moci, tzv. pražskému jaru 1968 a srpnové okupaci, období tzv. normalizace, disentu a sametové revoluci z roku 1989.
Jak z toho udělat příběh a kdo mi může pomoci
Jak vyprávět příběh
Instruktážní video společně s pracovním listem vám pomůže si příběh vašeho pamětníka utřídit a vložit ho do příběhové linky. Asi se do ní nevejde vše, co vám pamětník řekl, budete tedy muset vybírat – co je stěžejní, které části pamětníka vystihují. Bude vaše zpracování obsahovat průřez pamětníkovým životem, nebo některou zásadní historku? Zároveň vám bude sloužit jako příprava na webinář a Martinem, který objednáte (nejlépe hned) na tomto linku.
Sutori aneb zpracování výstupu
Jak se přihlásit k Sutori
1. Otevřete si www.sutori.com
2. Vpravo nahoře klikněte na „Sign up“
3. Přihlašte se přes Google – „Sign up with Google“ (musíte mít vytvořený účet u googlu, není však nutný e-mailový účet – gmail.com)
4. Vše odsouhlaste
5. Označte, že jste „student“
6. Zadejte kód: kmqgx
7. Add teacher
8. Na otázku, zda je vaše učitelka Marie Smutná („Is your teacher Marie Smutná?“), odpovězte ano – Yes 😉
Prezentace příběhu v Sutori
Do Sutori můžete vkládat fotografie z osobního archivu pamětníka, videoklipy z nahrávky, kterou jste s pamětníkem natočili, vytvářet vlastní videa na motivy příběhu, vkládat naskenované dokumenty z pamětníkova života, texty, ale i komentáře, popisky nebo fotografie z vašeho natáčení s pamětníkem. NEZÁLEŽÍ, V JAKÉM POŘADÍ JEDNOTLIVÉ ČÁSTI VKLÁDÁTE, PROTOŽE JE MŮŽETE LIBOVOLNĚ PŘESKUPOVAT.
Doporučujeme se také s pamětníkem na závěr vyfotit a fotku se jmény vložit do prezentace – bude tak vidět, kdo příběh vytvořil.
Mnohem více se dozvíte v našem instruktážním videu. A ještě více se naučíte, až aplikaci sami prozkoumáte. Případně můžete využít instruktážní videa přímo na Sutori, která popisují, co vše aplikace umožňuje (např. zde.
Nezapomeňte na důležitou věc: po dokončení musíte svůj výstup publikovat! Jak na to se dozvíte v aktivitě Jak publikovat prezentaci v Sutori.
Jak si s tím pohrát aneb mohlo by mě bavit
Oživlé fotografie (nepovinná)
Váš výstup nemusí být jen výčtem čísel, dat a obrázků. Můžete si jej oživit pomocí této aktivity. Jejím cílem je přiblížit vám pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Vstoupíte do dobové fotografie a prozkoumáte ji zevnitř pomocí výtvarné techniky koláže. Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.
Budete potřebovat fotografii z pamětníkova života (můžete využít i ty naše ze 21. srpna 1968), papíry, fixy, lepidlo, výstřižky z novin nebo časopisů, tempery, tuš či jakékoliv jiné výtvarné pomůcky.
Vaším úkolem je nechat na sebe fotografii chvíli působit a si zapsat na papír, jaká situace je na ní ztvárněna a co by mohli říct nebo si myslí lidé, kteří jsou na ní zachyceni. Nalepte svou fotografii na větší papír (A3) a metodou koláže ji rozviňte: zvolte titulek fotky, doplňte repliky postav do komiksových bublin, dotvořte okolí fotografie. Můžete použít jiné dobové dokumenty, letopočty, kopie výstřižků z novin, nebo naopak použít pro koláž výstřižky ze současných novin a časopisů. Koláž lze doplnit i látkami či drobnými předměty.
Jsou tyto dobové fotografie něčím pozoruhodné? Proč? Za jakých podmínek asi vznikaly? Jak k nám promlouvají dnes? Co jste zjistili nového? Jak jste události vnímali předtím a jak je vnímáte teď? Jakým způsobem můžeme fotografie využít při zkoumání historie? Zaznamenejte si nové poznatky do svých portfolií (anebo přímo formou komentáře či textu do Sutori).