Přehled aktivit – komunikace
Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků
Příběh Luboše Jednorožce
časová dotace: 20 - 30 minutAktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?
Fotografický brainstorming
časová dotace: 20-30 minutAktivitu lze použít jako evokaci v úvodních fázích projektu. Cílem je prostřednictvím historických fotografií probudit u žáků zájem o nedávnou historii, včetně rodinné. Navázat lze diskuzí, zda neznají v rodině či v okolí nějakého pamětníka se zajímavým příběhem a obecně, jak pamětníky hledat a oslovovat.
Paměť a role v týmu
Role v týmu
časová dotace: v krátké verzi 1 x 90 minut, lze 2 x 45 minut v rámci jednoho blokuTato aktivita nabízí žákům zažít projekt v malém. Žáci si vyzkouší různé role, které budou v projektu potřeba. Přemýšlí, jaké znalosti a dovednosti ve skupině chybí. Aktivita je vhodná zejména pro podporu týmové spolupráce a plánování.
Na konci aktivity se skupina může dohodnout, kdo jaké práce v týmu bude vykonávat a kdo si vezme na starosti koordinaci jednotlivých typů činností. Případně to může být obsahem dalších schůzek.
Oživlé fotografie (dramatické zpracování)
časová dotace: 30–45 minutCílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí dramatické techniky živého obrazu.
Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.
Příprava na rozhovor s pamětníkem
Vedení rozhovoru s pamětníkem
časová dotace: 30 minutAktivita „Vedení rozhovoru s pamětníkem“ využívá stejnojmenné video a pracovní list. Video má podobu čtyř audionahrávek doplněných fotografiemi pamětníků či tazatelů. Cílem aktivity je připravit žáky na situace, ke kterým při může při natáčení pamětníka dojít. V každé z nahrávek je zohledněna určitá situace a cílem videa a pracovního listu je přijít společně se žáky na její důvody a řešení.
Na co se ptát pamětníka
časová dotace: 45 minutAktivita před setkáním s pamětníkem. Žáci si vyzkouší, jaké otázky při rozhovoru fungují, jak lze nemluvného pamětníka rozpovídat, zjistí, co je při povídání s pamětníkem zajímá a rozhodnou se, na co se ho chtějí zeptat.
Tichá pošta
časová dotace: 20 minutŽáci mohou očekávat, že natáčením pamětníků získají nezkreslený obraz historické události. Proto je dobré a vhodné v úvodních fázích projektu tato očekávání žáků korigovat a seznámit je s různými formami zkreslení, ke kterým dochází při vzpomínání nebo reprodukování pamětnického vyprávění. Tuto aktivitu lze vhodně kombinovat s aktivitou „Hrátky s pamětí“.
Najdi chybu
časová dotace: 90 minutPráce s pamětníkem vyžaduje určité dovednosti, pohotovost a také empatii a asertivitu. Žáci, zejména ti mladší, kteří ještě neměli možnost si nahrávání pamětníka vyzkoušet, se často dopouštějí drobných prohřešků a typických chyb. Cílem této aktivity je žáky na tyto nedostatky připravit zážitkovou formou v bezpečném prostředí. Hodinu lze vhodně doplnit či propojit s aktivitou Vedení rozhovoru.
Technická příprava na natáčení
Jak natočit pamětníka – technická část
Krátké instruktážní video obsahuje kapitoly o zvuku, světle, nastavení kamery, střihu i vytváření výsledné reportáže. Využít můžete také další video z produkce Post Bellum nazvané Jak natočit pamětníka na kameru, které je ke stažení zde.
Analýza nahrávky
Zhodnocení nahrávky
časová dotace: 45–60 minutPo pořízení nahrávky rozhovoru s pamětníkem je vhodné s žáky provést reflexi. Doporučujeme tuto reflexi zařadit na nejbližší možné setkání, dokud mají žáci zážitek čerstvě v paměti. Je vhodné nechat žákům dostatek prostoru pro vyjádření vlastních emocí a pocitů. Teprve poté je možné se s žáky zamyslet nad tím, jak rozhovor probíhal, jak ho vnímal pamětník, zda odpovědi pamětníka naplnily očekávání žáků, zda odpovědi žákům přinesly nový pohled na sledovanou událost/historický fenomén. Až pak je možné zkoumat, zda nejsou v odpovědích rozpory, jak by bylo možné odpovědi ověřit a nakolik lze výpověď použít jako historický pramen.
Návštěva archivu a příprava na ni
Badatel v archivu
časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minutAktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.
Jak vyprávět příběh
Jak vyprávět příběh
Instruktážní video společně s metodickým a pracovním listem pomůže žákům utřídit si důležité mezníky v příběhu jejich pamětníka a vložit je do příběhové linky.
Tvorba výstupu a webinář
Střih videa
Jak funguje webinář
Prezentace pamětnického příběhu
Prezentace příběhu pamětníka
Prezentace pamětnického příběhu
časová dotace: 30–45 minutPomocí instruktážního videa se žáci připravují na veřejnou prezentaci svého pamětnického příběhu.