Přehled aktivit – místní identita
Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků
Příběh Luboše Jednorožce
časová dotace: 20 - 30 minutAktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?
Fotografický brainstorming
časová dotace: 20-30 minutAktivitu lze použít jako evokaci v úvodních fázích projektu. Cílem je prostřednictvím historických fotografií probudit u žáků zájem o nedávnou historii, včetně rodinné. Navázat lze diskuzí, zda neznají v rodině či v okolí nějakého pamětníka se zajímavým příběhem a obecně, jak pamětníky hledat a oslovovat.
Historický kontext a reflexe rodinné historie
Historie malá a velká
časová dotace: 2 x 45 až 3 x 45 minut (v závislosti na vyspělosti žáků a počtu aktivit, které do hodiny zahrnete). Ideálně v bloku.Aktivita si klade za cíl ukázat žákům, jak lze propojit historii „malou“ (nebo také rodinnou, tradovanou, osobní) s historií tzv. „velkou“, tj. tou zpravidla oficiální, obecně přijímanou, prezentovanou třeba v učebnicích dějepisu. Zatímco historie tzv. malá sebou často nese silný osobní náboj, emotivní pouta k členům rodiny a jejich prožitkům, historie velká bývá tohoto prosta.
Historické Sutori a My jsme to nevzdali
Interaktivní nástroj k seznámení se s významnými milníky moderních dějin.
Kdo je pamětník
časová dotace: 45 min + 45 min na vyplnění pracovního listuAktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, kdo je pamětník, jak funguje paměť, zda a proč je důležité uchovávat osobní vzpomínky účastníků historických událostí, zachycovat vzpomínky na každodennost i významné historické milníky a proč je potřeba osobní vzpomínky podrobovat rozboru.
Návštěva archivu a příprava na ni
Badatel v archivu
časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minutAktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.
Jak vyprávět příběh
Jak vyprávět příběh
Instruktážní video společně s metodickým a pracovním listem pomůže žákům utřídit si důležité mezníky v příběhu jejich pamětníka a vložit je do příběhové linky.
Prezentace pamětnického příběhu
Prezentace pamětnického příběhu
časová dotace: 30–45 minutPomocí instruktážního videa se žáci připravují na veřejnou prezentaci svého pamětnického příběhu.