Přehled aktivit – občanství
Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků
Příběh Luboše Jednorožce
časová dotace: 20 - 30 minutAktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?
Historický kontext a reflexe rodinné historie
Historie malá a velká
časová dotace: 2 x 45 až 3 x 45 minut (v závislosti na vyspělosti žáků a počtu aktivit, které do hodiny zahrnete). Ideálně v bloku.Aktivita si klade za cíl ukázat žákům, jak lze propojit historii „malou“ (nebo také rodinnou, tradovanou, osobní) s historií tzv. „velkou“, tj. tou zpravidla oficiální, obecně přijímanou, prezentovanou třeba v učebnicích dějepisu. Zatímco historie tzv. malá sebou často nese silný osobní náboj, emotivní pouta k členům rodiny a jejich prožitkům, historie velká bývá tohoto prosta.
Kdo je pamětník
časová dotace: 45 min + 45 min na vyplnění pracovního listuAktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, kdo je pamětník, jak funguje paměť, zda a proč je důležité uchovávat osobní vzpomínky účastníků historických událostí, zachycovat vzpomínky na každodennost i významné historické milníky a proč je potřeba osobní vzpomínky podrobovat rozboru.
Paměť a role v týmu
Paměť v digitálním věku
Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?
Oživlé fotografie (výtvarné zpracování)
časová dotace: 45–90 minutCílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí výtvarné techniky koláže.
Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.
Oživlé fotografie (dramatické zpracování)
časová dotace: 30–45 minutCílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí dramatické techniky živého obrazu.
Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.
Příprava na rozhovor s pamětníkem
Vedení rozhovoru s pamětníkem
časová dotace: 30 minutAktivita „Vedení rozhovoru s pamětníkem“ využívá stejnojmenné video a pracovní list. Video má podobu čtyř audionahrávek doplněných fotografiemi pamětníků či tazatelů. Cílem aktivity je připravit žáky na situace, ke kterým při může při natáčení pamětníka dojít. V každé z nahrávek je zohledněna určitá situace a cílem videa a pracovního listu je přijít společně se žáky na její důvody a řešení.
Na co se ptát pamětníka
časová dotace: 45 minutAktivita před setkáním s pamětníkem. Žáci si vyzkouší, jaké otázky při rozhovoru fungují, jak lze nemluvného pamětníka rozpovídat, zjistí, co je při povídání s pamětníkem zajímá a rozhodnou se, na co se ho chtějí zeptat.
Jak vyprávět příběh
Jak vyprávět příběh
Instruktážní video společně s metodickým a pracovním listem pomůže žákům utřídit si důležité mezníky v příběhu jejich pamětníka a vložit je do příběhové linky.
Tvorba výstupu a webinář
Jak se přihlásit k Sutori
1. Otevřete si www.sutori.com
2. Vpravo nahoře klikněte na „Sign up“
3. Přihlašte se přes Google – „Sign up with Google“ (musíte mít vytvořený účet u googlu, není však nutný e-mailový účet – gmail.com)
4. Vše odsouhlaste
5. Označte, že jste „student“
6. Zadejte kód: kmqgx
7. Add teacher
8. Na otázku, zda je vaše učitelka Marie Smutná („Is your teacher Marie Smutná?“), odpovězte ano – Yes 😉
Prezentace pamětnického příběhu
Prezentace pamětnického příběhu
časová dotace: 30–45 minutPomocí instruktážního videa se žáci připravují na veřejnou prezentaci svého pamětnického příběhu.