Co vás čeká

Historie 20. století přinesla velké zvraty – dvě světové války, zrod ideologií, které měly na svědomí miliony obětí – komunismu a nacismu, rozdělení světa na západ a východ, uvolnění šedesátých let, pád železné opony v roce 1989… Známe to z hodin dějepisu, filmů, dokumentů, knih. Ale často nevíme, jak tyto události velkých dějin prožívali naši blízcí.

Cíle

Probudíme zvědavost ohledně nedávné minulosti a toho, co nám o ní mohou říct pamětníci.

Na příště

Na příště nemusíte dělat nic, jen si pomalu promýšlejte, koho byste chtěli natočit.

Aktivity

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Fotografický brainstorming (nepovinná)

Máme pro vás krátkou aktivitu – prohlédněte si pět fotografií ze souboru níže a zkuste vymyslet, kdo by mohli být lidé na nich zachycení. Měli by nám co říci? Na co bychom se jich mohli zeptat? Otázky si můžete zapisovat do svých portfolií – pomohou vám, až budete vymýšlet otázky pro váš vlastní rozhovor. Můžete si také zapisovat pocity, které ve vás lidé z fotografií vyvolali. Jistě vás bude zajímat, o koho se jednalo – odpovědi naleznete v souboru Fotografický brainstorming (popisy fotek).

Tak co, trefili jste se? Jak se cítíte teď, když víte, o koho se jednalo? Podnítily ve vás fotografie i medailonky zvědavost? Chtěli byste se dozvědět něco z historie své vlastní rodiny? Poznatky si můžete zapsat do svého portfolia.

  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • učení

Kdo je pamětník?

Pokud chcete, můžete si nyní vyplnit pracovní list. Můžete poprosit o spolupráci třeba sourozence nebo kamaráda na telefonu.

  • iniciativa

Kde najdu pamětníka

V současné situaci zavřených škol a omezeného kontaktu bude náročné nějakého pamětníka sehnat. Rozhlédnout se můžete po své rodině – zajímavé svědectví o době minulé i o sobě vám může poskytnout i rodič nebo prarodič. Nelákalo by vás se o svých nejbližších dozvědět něco víc, zjistit, jak vnímali svět, když jim bylo tolik, co vám nebo jaké to bylo vyrůstat za komunismu?

Druhou možností je natočit pamětníka po telefonu. Obtelefonováváme pamětníky, kteří již svůj příběh pro Paměť národa vyprávěli, a zjišťujeme, zda během karantény nepotřebují pomoc – třeba s nákupy nebo s vyzvedáváním léků. Při té příležitosti se jich ptáme, zda by byli ochotni se o svůj příběh podělit s žáky a studenty. A zájem ze strany pamětníků je velký. Nebudete to právě vy, kdo některému z nich zavoláte? Máte – li o kontakt zájem, vyplňte prosím tento formulář.

Závěrem 1. kroku

Nyní tedy již víte, kdo je pamětník, a k čemu nám může posloužit jeho vyprávění. Věříme, že jste se rozhodli natáčet vzpomínky někoho z vašich blízkých. Počkejte si na příští díl seriálu, kdy vám poradíme, jak se na takový rozhovor připravit. K natáčení samotnému se s naším seriálem dostanete zhruba za týden (ale pokud chcete, můžete projektem postupovat i rychleji).

Něco vtipného (a poučného) navrch: Paměť v digitálním věku (nepovinná)

A jestli si nyní chcete oddechnout, pusťte si jeden díl pořadu Nezkreslená věda. Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?

Vzdělávacím videem z cyklu Nezkreslená věda Akademie věd ČR provádí Pavel Liška.

Každá historická událost bývá různými aktéry viděna velmi odlišně. Což znamená, že se nemůžeme dopátrat co možná nejvěrohodnějšího obrazu minulosti, když nepoznáme co nejširší skutečnosti, které se s danou událostí pojí.

  • digi digi
  • iniciativa iniciativa
  • kreativita kreativita
  • komunikace komunikace
  • místní identita místní identita
  • občanství občanství
  • sociální dovednosti sociální dovednosti
  • učení učení