Přehled aktivit – iniciativa
Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků
Příběh Luboše Jednorožce
časová dotace: 20 - 30 minutAktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?
Historický kontext a reflexe rodinné historie
Kdo je pamětník
časová dotace: 45 min + 45 min na vyplnění pracovního listuAktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, kdo je pamětník, jak funguje paměť, zda a proč je důležité uchovávat osobní vzpomínky účastníků historických událostí, zachycovat vzpomínky na každodennost i významné historické milníky a proč je potřeba osobní vzpomínky podrobovat rozboru.
Paměť a role v týmu
Hrátky s pamětí
časová dotace: 45 minutV rámci projektu pracujeme s pamětí: pamětí jednotlivce, pamětí skupinovou, pamětí národa. Paměť je však velmi vrtkavá. Tato aktivita představí možnosti a omezení paměti. Žáci si uvědomí úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění a potřebu zasadit vzpomínku do souvislostí.
Role v týmu
časová dotace: v krátké verzi 1 x 90 minut, lze 2 x 45 minut v rámci jednoho blokuTato aktivita nabízí žákům zažít projekt v malém. Žáci si vyzkouší různé role, které budou v projektu potřeba. Přemýšlí, jaké znalosti a dovednosti ve skupině chybí. Aktivita je vhodná zejména pro podporu týmové spolupráce a plánování.
Na konci aktivity se skupina může dohodnout, kdo jaké práce v týmu bude vykonávat a kdo si vezme na starosti koordinaci jednotlivých typů činností. Případně to může být obsahem dalších schůzek.
Příprava na rozhovor s pamětníkem
Vedení rozhovoru s pamětníkem
časová dotace: 30 minutAktivita „Vedení rozhovoru s pamětníkem“ využívá stejnojmenné video a pracovní list. Video má podobu čtyř audionahrávek doplněných fotografiemi pamětníků či tazatelů. Cílem aktivity je připravit žáky na situace, ke kterým při může při natáčení pamětníka dojít. V každé z nahrávek je zohledněna určitá situace a cílem videa a pracovního listu je přijít společně se žáky na její důvody a řešení.
Návštěva archivu a příprava na ni
Badatel v archivu
časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minutAktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.
Jak vyprávět příběh
Jak vyprávět příběh
Instruktážní video společně s metodickým a pracovním listem pomůže žákům utřídit si důležité mezníky v příběhu jejich pamětníka a vložit je do příběhové linky.
Tvorba výstupu a webinář
Jak se přihlásit k Sutori
1. Otevřete si www.sutori.com
2. Vpravo nahoře klikněte na „Sign up“
3. Přihlašte se přes Google – „Sign up with Google“ (musíte mít vytvořený účet u googlu, není však nutný e-mailový účet – gmail.com)
4. Vše odsouhlaste
5. Označte, že jste „student“
6. Zadejte kód: kmqgx
7. Add teacher
8. Na otázku, zda je vaše učitelka Marie Smutná („Is your teacher Marie Smutná?“), odpovězte ano – Yes 😉
Střih videa
Jak funguje webinář
Prezentace příběhu v Sutori
časová dotace: 30 minutAktivita naučí žáky, jak se přihlásit do platformy Sutori a seznámí je s tím, jak s ní pracovat při tvorbě svého výstupu, který následně publikují.
Do Sutori můžete vkládat fotografie z osobního archivu pamětníka, videoklipy z nahrávky, kterou jste s pamětníkem natočili, vytvářet vlastní videa na motivy příběhu, vkládat naskenované dokumenty z pamětníkova života, texty, ale i komentáře, popisky nebo fotografie z vašeho natáčení s pamětníkem. NEZÁLEŽÍ, V JAKÉM POŘADÍ JEDNOTLIVÉ ČÁSTI VKLÁDÁTE, PROTOŽE JE MŮŽETE LIBOVOLNĚ PŘESKUPOVAT.
Doporučujeme se také s pamětníkem na závěr vyfotit a fotku se jmény vložit do prezentace – bude tak vidět, kdo příběh vytvořil.
Mnohem více se dozvíte v našem instruktážním videu. A ještě více se naučíte, až aplikaci sami prozkoumáte. Případně můžete využít instruktážní videa přímo na Sutori, která popisují, co vše aplikace umožňuje (např. zde.
Nezapomeňte na důležitou věc: po dokončení musíte svůj výstup publikovat! Jak na to se dozvíte v aktivitě Jak publikovat prezentaci v Sutori.
Prezentace pamětnického příběhu
Prezentace příběhu pamětníka
Prezentace pamětnického příběhu
časová dotace: 30–45 minutPomocí instruktážního videa se žáci připravují na veřejnou prezentaci svého pamětnického příběhu.