Přehled aktivit – občanství
Úvodní motivačně-informační blok
Příběh Luboše Jednorožce
V aktivitě příběh Luboše Jednorožce se studenti seznámí s průběhem a cílem projektu na příkladu konkrétního pamětnického příběhu a jeho filmového ztvárnění. Součástí je také zasazení individuálního osudu do dějinného kontextu, představení metody orální historie a portálu Paměť národa.
Historie a paměť
Historie malá a velká
Aktivita si klade za cíl ukázat studentům, jak lze propojit historii „malou“ (nebo také rodinnou, tradovanou, osobní) s tzv. historií „velkou“, tedy tou zpravidla oficiální, obecně přijímanou, prezentovanou např. v učebnicích dějepisu. Zatímco historie malá s sebou často nese silný osobní náboj, emotivní pouto k členům rodiny a jejich prožitkům, historie velká se snaží o neutrální pojetí.
Aktivita dále učí studenty přemýšlet o tom, jak vzniká velká historie, a motivuje je k tomu, aby pátrali, jaký vliv měly velké dějiny na jejich rodiny.
Aktivitu si můžete upravit podle svých potřeb a požadavků.
Paměť v digitálním věku
Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?
Tým hledá pamětníka
Jak a kde najít pamětníka
Aktivita slouží k uvědomění si možností, jaké mají studenti při hledání a výběru pamětníka, jehož příběh chtějí natočit na kameru a filmově zpracovat.
Jak vyprávět příběh – reflexe rozhovoru s pamětníkem a jeho zpracování
Badatel v archivu
Prezentace příběhu pamětníka
Prezentace pamětnického příběhu
Jakým způsobem prezentovat příběh pamětníka vám poradí instruktážní video Prezentace pamětnického příběhu.