Přehled aktivit
Úvodní motivačně-informační blok
Storytelling
Evokační aktivita k tématu orální historie a pamětnický příběh. Na základě nedokončených vět si studenti vyzkouší fabulaci příběhu.
Příběh Luboše Jednorožce
V aktivitě příběh Luboše Jednorožce se studenti seznámí s průběhem a cílem projektu na příkladu konkrétního pamětnického příběhu a jeho filmového ztvárnění. Součástí je také zasazení individuálního osudu do dějinného kontextu, představení metody orální historie a portálu Paměť národa.
Historie a paměť
Historie malá a velká
Aktivita si klade za cíl ukázat studentům, jak lze propojit historii „malou“ (nebo také rodinnou, tradovanou, osobní) s tzv. historií „velkou“, tedy tou zpravidla oficiální, obecně přijímanou, prezentovanou např. v učebnicích dějepisu. Zatímco historie malá s sebou často nese silný osobní náboj, emotivní pouto k členům rodiny a jejich prožitkům, historie velká se snaží o neutrální pojetí.
Aktivita dále učí studenty přemýšlet o tom, jak vzniká velká historie, a motivuje je k tomu, aby pátrali, jaký vliv měly velké dějiny na jejich rodiny.
Aktivitu si můžete upravit podle svých potřeb a požadavků.
Paměť a vzpomínky
Aktivita slouží k uvědomění si fenoménu fungování epizodické paměti a vzpomínek obecně, propojuje zkušenost rozdílných vzpomínek studentů s metodou orální historie, která má své klady a zápory a slouží jako odrazový můstek k přípravě na natáčení pamětnického vyprávění.
Paměť v digitálním věku
Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?
Tým hledá pamětníka
Rozdělení rolí
Pro studenty středních škol je důležité si uvědomit nejen různé role potřebné pro zdárné dokončení projektu, ale také to, že jejich role se v průběhu projektu může měnit. V této aktivitě si studenti vyzkouší různé role, které budou v projektu potřeba k jeho zdárné realizaci. Budou přemýšlet, jaké znalosti a dovednosti ve skupině chybí. Hodina je vhodná zejména pro podporu týmové spolupráce a plánování.
Jak a kde najít pamětníka
Aktivita slouží k uvědomění si možností, jaké mají studenti při hledání a výběru pamětníka, jehož příběh chtějí natočit na kameru a filmově zpracovat.
Nedostatek tužek
Jednoduchá teambuildingová aktivita na vzájemné naladění studentů ve dvojicích – kreslení ve dvojicích jednou tužkou bez mluvení.
Obracení plachty
Jednoduchá teambuildingová aktivita na rozehřátí a vzájemné naladění studentů ve skupině.
Stavba věže
Teambuildingová aktivita na spolupráci studentů ve skupinkách – stavba co nejvyšší věže z novin na čas pouze za pomoci lepící pásky.
Příprava na vedení rozhovoru s pamětníkem
Na co se ptát pamětníka
Najdi chybu
Práce s pamětníkem vyžaduje určité dovednosti, pohotovost a také empatii a asertivitu. Studenti, zejména ti, kteří ještě neměli možnost si nahrávání pamětníka vyzkoušet, se často dopouštějí drobných prohřešků a typických chyb. Cílem této aktivity je studenty na tyto nedostatky připravit zážitkovou formou v bezpečném prostředí. Hodinu lze vhodně doplnit či propojit s aktivitou Vedení rozhovoru.
Vedení rozhovoru s pamětníkem
Technická příprava na natáčení
Technická příprava na natáčení
Jak natočit pamětníka na kameru
Krátký film z dílny Post Bellum obsahuje kapitoly o zvuku, světle, nastavení kamery, střihu i vytváření výsledné reportáže. Využít můžete také další video z produkce Post Bellum.
Jak natočit pamětníka – technická část
Krátké instruktážní video obsahuje kapitoly o zvuku, světle, nastavení kamery, střihu i vytváření výsledné reportáže. Využít můžete také další video z produkce Post Bellum nazvané Jak natočit pamětníka na kameru, které je ke stažení zde.
Natáčení pamětníka
Metodika natáčení a fotografování
Jak vyprávět příběh – reflexe rozhovoru s pamětníkem a jeho zpracování
Badatel v archivu
Jak vyprávět příběh
Zhodnocení nahrávky
Po pořízení nahrávky rozhovoru s pamětníkem je vhodné provést se studenty
reflexi a nechat jim dostatek prostoru pro vyjádření vlastních emocí a pocitů.
Teprve poté je možné se se studenty zamyslet nad tím, jak rozhovor probíhal, jak ho
vnímal pamětník, zda odpovědi pamětníka naplnily očekávání studentů, zda odpovědi
studentům přinesly nový pohled na sledovanou událost či historický fenomén.
Až pak je možné zkoumat, zda nejsou v odpovědích rozpory, jak by bylo možné
odpovědi ověřit a nakolik lze výpověď použít jako historický pramen.
Webinář
Jak funguje webinář
Tvorba videoreportáže - postprodukce a dramaturgie
Střih videa a postprodukce
Prezentace příběhu pamětníka
Závěrečná evaluace projektu
Prezentace pamětnického příběhu
Jakým způsobem prezentovat příběh pamětníka vám poradí instruktážní video Prezentace pamětnického příběhu.