Přehled aktivit – iniciativa

Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Příběh Luboše Jednorožce

časová dotace: 20 - 30 minut

Aktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?

Historický kontext a reflexe rodinné historie

  • iniciativa
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Kdo je pamětník

časová dotace: 45 min + 45 min na vyplnění pracovního listu

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, kdo je pamětník, jak funguje paměť, zda a proč je důležité uchovávat osobní vzpomínky účastníků historických událostí, zachycovat vzpomínky na každodennost i významné historické milníky a proč je potřeba osobní vzpomínky podrobovat rozboru.

Paměť a role v týmu

  • iniciativa
  • sociální dovednosti
  • učení

Hrátky s pamětí

časová dotace: 45 minut

V rámci projektu pracujeme s pamětí: pamětí jednotlivce, pamětí skupinovou, pamětí národa. Paměť je však velmi vrtkavá. Tato aktivita představí možnosti a omezení paměti. Žáci si uvědomí úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění a potřebu zasadit vzpomínku do souvislostí.

  • iniciativa
  • komunikace
  • učení

Role v týmu

časová dotace: v krátké verzi 1 x 90 minut, lze 2 x 45 minut v rámci jednoho bloku

Tato aktivita nabízí žákům zažít projekt v malém. Žáci si vyzkouší různé role, které budou v projektu potřeba. Přemýšlí, jaké znalosti a dovednosti ve skupině chybí. Aktivita je vhodná zejména pro podporu týmové spolupráce a plánování.

Na konci aktivity se skupina může dohodnout, kdo jaké práce v týmu bude vykonávat a kdo si vezme na starosti koordinaci jednotlivých typů činností. Případně to může být obsahem dalších schůzek.

Příprava na rozhovor s pamětníkem

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti

Vedení rozhovoru s pamětníkem

časová dotace: 30 minut

Aktivita „Vedení rozhovoru s pamětníkem“ využívá stejnojmenné video a pracovní list. Video má podobu čtyř audionahrávek doplněných fotografiemi pamětníků či tazatelů. Cílem aktivity je připravit žáky na situace, ke kterým při může při natáčení pamětníka dojít. V každé z nahrávek je zohledněna určitá situace a cílem videa a pracovního listu je přijít společně se žáky na její důvody a řešení.

Návštěva archivu a příprava na ni

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • sociální dovednosti
  • učení

Badatel v archivu

časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minut

Aktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.

Jak vyprávět příběh

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak vyprávět příběh

Instruktážní video společně s metodickým a pracovním listem pomůže žákům utřídit si důležité mezníky v příběhu jejich pamětníka a vložit je do příběhové linky.

Tvorba výstupu a webinář

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • občanství
  • učení

Jak se přihlásit k Sutori

1. Otevřete si www.sutori.com
2. Vpravo nahoře klikněte na „Sign up“
3. Přihlašte se přes Google – „Sign up with Google“ (musíte mít vytvořený účet u googlu, není však nutný e-mailový účet – gmail.com)
4. Vše odsouhlaste
5. Označte, že jste „student“
6. Zadejte kód: kmqgx
7. Add teacher
8. Na otázku, zda je vaše učitelka Marie Smutná („Is your teacher Marie Smutná?“), odpovězte ano – Yes 😉

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • sociální dovednosti
  • učení

Prezentace příběhu v Sutori

časová dotace: 30 minut

Aktivita naučí žáky, jak se přihlásit do platformy Sutori a seznámí je s tím, jak s ní pracovat při tvorbě svého výstupu, který následně publikují.

Do Sutori můžete vkládat fotografie z osobního archivu pamětníka, videoklipy z nahrávky, kterou jste s pamětníkem natočili, vytvářet vlastní videa na motivy příběhu, vkládat naskenované dokumenty z pamětníkova života, texty, ale i komentáře, popisky nebo fotografie z vašeho natáčení s pamětníkem. NEZÁLEŽÍ, V JAKÉM POŘADÍ JEDNOTLIVÉ ČÁSTI VKLÁDÁTE, PROTOŽE JE MŮŽETE LIBOVOLNĚ PŘESKUPOVAT.

Doporučujeme se také s pamětníkem na závěr vyfotit a fotku se jmény vložit do prezentace – bude tak vidět, kdo příběh vytvořil.

Mnohem více se dozvíte v našem instruktážním videu. A ještě více se naučíte, až aplikaci sami prozkoumáte. Případně můžete využít instruktážní videa přímo na Sutori, která popisují, co vše aplikace umožňuje (např. zde.

Nezapomeňte na důležitou věc: po dokončení musíte svůj výstup publikovat! Jak na to se dozvíte v aktivitě Jak publikovat prezentaci v Sutori.

Prezentace pamětnického příběhu

  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Prezentace příběhu pamětníka

  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti

Prezentace pamětnického příběhu

časová dotace: 30–45 minut

Pomocí instruktážního videa se žáci připravují na veřejnou prezentaci svého pamětnického příběhu.