Přehled aktivit – digi

Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Příběh Luboše Jednorožce

časová dotace: 20 - 30 minut

Aktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?

Historický kontext a reflexe rodinné historie

  • digi
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Historie malá a velká

časová dotace: 2 x 45 až 3 x 45 minut (v závislosti na vyspělosti žáků a počtu aktivit, které do hodiny zahrnete). Ideálně v bloku.

Aktivita si klade za cíl ukázat žákům, jak lze propojit historii „malou“ (nebo také rodinnou, tradovanou, osobní) s historií tzv. „velkou“, tj. tou zpravidla oficiální, obecně přijímanou, prezentovanou třeba v učebnicích dějepisu. Zatímco historie tzv. malá sebou často nese silný osobní náboj, emotivní pouta k členům rodiny a jejich prožitkům, historie velká bývá tohoto prosta.

  • digi
  • místní identita
  • učení

Historické Sutori a My jsme to nevzdali

Interaktivní nástroj k seznámení se s významnými milníky moderních dějin.

Paměť a role v týmu

  • digi
  • občanství
  • učení

Paměť v digitálním věku

Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?

Příprava na rozhovor s pamětníkem

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti

Vedení rozhovoru s pamětníkem

časová dotace: 30 minut

Aktivita „Vedení rozhovoru s pamětníkem“ využívá stejnojmenné video a pracovní list. Video má podobu čtyř audionahrávek doplněných fotografiemi pamětníků či tazatelů. Cílem aktivity je připravit žáky na situace, ke kterým při může při natáčení pamětníka dojít. V každé z nahrávek je zohledněna určitá situace a cílem videa a pracovního listu je přijít společně se žáky na její důvody a řešení.

  • digi
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Najdi chybu

časová dotace: 90 minut

Práce s pamětníkem vyžaduje určité dovednosti, pohotovost a také empatii a asertivitu. Žáci, zejména ti mladší, kteří ještě neměli možnost si nahrávání pamětníka vyzkoušet, se často dopouštějí drobných prohřešků a typických chyb. Cílem této aktivity je žáky na tyto nedostatky připravit zážitkovou formou v bezpečném prostředí. Hodinu lze vhodně doplnit či propojit s aktivitou Vedení rozhovoru.

Technická příprava na natáčení

  • digi
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak natočit pamětníka – technická část

Krátké instruktážní video obsahuje kapitoly o zvuku, světle, nastavení kamery, střihu i vytváření výsledné reportáže. Využít můžete také další video z produkce Post Bellum nazvané Jak natočit pamětníka na kameru, které je ke stažení zde.

Analýza nahrávky

  • digi
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Zhodnocení nahrávky

časová dotace: 45–60 minut

Po pořízení nahrávky rozhovoru s pamětníkem je vhodné s žáky provést reflexi. Doporučujeme tuto reflexi zařadit na nejbližší možné setkání, dokud mají žáci zážitek čerstvě v paměti. Je vhodné nechat žákům dostatek prostoru pro vyjádření vlastních emocí a pocitů. Teprve poté je možné se s žáky zamyslet nad tím, jak rozhovor probíhal, jak ho vnímal pamětník, zda odpovědi pamětníka naplnily očekávání žáků, zda odpovědi žákům přinesly nový pohled na sledovanou událost/historický fenomén. Až pak je možné zkoumat, zda nejsou v odpovědích rozpory, jak by bylo možné odpovědi ověřit a nakolik lze výpověď použít jako historický pramen.

Návštěva archivu a příprava na ni

  • digi
  • učení

Interpretace historických dokumentů (práce s chybou)

časová dotace: 15–20 minut

V projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?

  • digi
  • učení

Interpretace historických dokumentů (historické souvislosti)

časová dotace: 15–20 minut

V projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • sociální dovednosti
  • učení

Badatel v archivu

časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minut

Aktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.

Jak vyprávět příběh

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak vyprávět příběh

Instruktážní video společně s metodickým a pracovním listem pomůže žákům utřídit si důležité mezníky v příběhu jejich pamětníka a vložit je do příběhové linky.

Tvorba výstupu a webinář

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • občanství
  • učení

Jak se přihlásit k Sutori

1. Otevřete si www.sutori.com
2. Vpravo nahoře klikněte na „Sign up“
3. Přihlašte se přes Google – „Sign up with Google“ (musíte mít vytvořený účet u googlu, není však nutný e-mailový účet – gmail.com)
4. Vše odsouhlaste
5. Označte, že jste „student“
6. Zadejte kód: kmqgx
7. Add teacher
8. Na otázku, zda je vaše učitelka Marie Smutná („Is your teacher Marie Smutná?“), odpovězte ano – Yes 😉

  • digi
  • kreativita
  • učení

Jak publikovat prezentaci v Sutori

Hotovou prezentaci je potřeba zveřejnit; poté již zůstane natrvalo uložena.
Jak na to? Otevřete si svůj příběh, klikněte na tlačítko „Sdílet“ („Share“) umístěné pod úvodním banerem vpravo. Zde si nastavíte soukromí: všechny příběhy jsou automaticky nastaveny jako soukromé („Private“). Když zveřejňujete, změníte je na Veřejné („Public“).

I poté můžete svůj příběh dále upravovat. Počítejte však s tím, že po odeslání v posledním kroku považujeme váš příběh za hotový.

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • sociální dovednosti
  • učení

Prezentace příběhu v Sutori

časová dotace: 30 minut

Aktivita naučí žáky, jak se přihlásit do platformy Sutori a seznámí je s tím, jak s ní pracovat při tvorbě svého výstupu, který následně publikují.

Do Sutori můžete vkládat fotografie z osobního archivu pamětníka, videoklipy z nahrávky, kterou jste s pamětníkem natočili, vytvářet vlastní videa na motivy příběhu, vkládat naskenované dokumenty z pamětníkova života, texty, ale i komentáře, popisky nebo fotografie z vašeho natáčení s pamětníkem. NEZÁLEŽÍ, V JAKÉM POŘADÍ JEDNOTLIVÉ ČÁSTI VKLÁDÁTE, PROTOŽE JE MŮŽETE LIBOVOLNĚ PŘESKUPOVAT.

Doporučujeme se také s pamětníkem na závěr vyfotit a fotku se jmény vložit do prezentace – bude tak vidět, kdo příběh vytvořil.

Mnohem více se dozvíte v našem instruktážním videu. A ještě více se naučíte, až aplikaci sami prozkoumáte. Případně můžete využít instruktážní videa přímo na Sutori, která popisují, co vše aplikace umožňuje (např. zde.

Nezapomeňte na důležitou věc: po dokončení musíte svůj výstup publikovat! Jak na to se dozvíte v aktivitě Jak publikovat prezentaci v Sutori.