Moje rodina, moje kořeny

Proč nosím právě tohle jméno? Kdo jsou moji předkové a odkud pocházejí? Co to je rodokmen? To, kým jsme dnes, vychází z naší minulosti, proto je důležité ji objevovat. Ve druhém bloku se žáci zabývají více do hloubky historií své rodiny, pátrají po svých kořenech a tvoří rodový strom.

Cíle

 

  • Žáci pátrají po příbězích spojených s volbou jejich jména
  • Žáci trénují formu vyprávění
  • Žák se blíže seznámí s rodinnou historií
  • Žáci si uvědomují rodinnou kontinuitu
  • Žák se zorientuje v rodinných příslušnících a předcích včetně těch již zemřelých
  • Žák se dozví více o historii svého rodokmenu
  • Žák vytvoří rodový strom

Na příště

Aktivity

  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Rodový strom

časová dotace: 45 minut

Aktivita, díky níž si žáci si uvědomují, kdo tvoří jejich rodinu, blíže se seznamují se svými předky, uvědomují si rodovou kontinuitu a historii. Při tvorbě rodového stromu je nezbytná pomoc rodičů žáků, proto je důležité je předem informovat a vysvětlit jim, co je cílem této aktivity.

Domácí příprava

Žákům rozdáme pracovní listy a jako domácí práci jim uložíme zjistit od rodičů a dalších příbuzných co nejvíce o vlastních předcích a tyto informace do pracovního listu vepsat.

  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Odkud pochází můj rod

časová dotace: 45 minut

Aktivita, díky níž si žáci si uvědomují, odkud pocházejí jejich předci a seznamují se blíže s rodinnou historií. Pomocí mapy České republiky a okolních států vizualizujeme, odkud předkové jednotlivých dětí pochází, což žákům umožní žákům širší pohled na rodinný příběh, lokální historii i hledisko migrace v českém kontexu i zajímavé srovnání s rodinami ostatních spolužáků.

Domácí příprava

Každému žákovi rozdáme malou mapku ČR a jako domácí práci zadáme, aby od rodičů zjistil a do mapky zakreslil, odkud pochází jeho předci.

  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • učení

Příběh mého jména

časová dotace: 45 minut

Jméno je důležitou součástí identity každého z nás. V rámci mapování rodinné historie a vlastních kořenů se žáci zároveň zamýšlejí nad tím, kým jsou v rámci rodinného systému a seznamují se s okolnostmi výběru svého jména.

Domácí příprava

Žákům zadejte zeptat se rodičů, jakým způsobem se rozhodovali, jaké jméno jim dát a na příběhy a události s touto volbou spojené.

  • digi digi
  • iniciativa iniciativa
  • kreativita kreativita
  • komunikace komunikace
  • místní identita místní identita
  • občanství občanství
  • sociální dovednosti sociální dovednosti
  • učení učení