Přehled aktivit – digi
Úvodní motivačně-informační blok
Storytelling
Evokační aktivita k tématu orální historie a pamětnický příběh. Na základě nedokončených vět si studenti vyzkouší fabulaci příběhu.
Historie a paměť
Paměť v digitálním věku
Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?
Technická příprava na natáčení
Technická příprava na natáčení
Jak natočit pamětníka na kameru
Krátký film z dílny Post Bellum obsahuje kapitoly o zvuku, světle, nastavení kamery, střihu i vytváření výsledné reportáže. Využít můžete také další video z produkce Post Bellum.
Jak natočit pamětníka – technická část
Krátké instruktážní video obsahuje kapitoly o zvuku, světle, nastavení kamery, střihu i vytváření výsledné reportáže. Využít můžete také další video z produkce Post Bellum nazvané Jak natočit pamětníka na kameru, které je ke stažení zde.
Natáčení pamětníka
Metodika natáčení a fotografování
Jak vyprávět příběh – reflexe rozhovoru s pamětníkem a jeho zpracování
Jak vyprávět příběh
Zhodnocení nahrávky
Po pořízení nahrávky rozhovoru s pamětníkem je vhodné provést se studenty
reflexi a nechat jim dostatek prostoru pro vyjádření vlastních emocí a pocitů.
Teprve poté je možné se se studenty zamyslet nad tím, jak rozhovor probíhal, jak ho
vnímal pamětník, zda odpovědi pamětníka naplnily očekávání studentů, zda odpovědi
studentům přinesly nový pohled na sledovanou událost či historický fenomén.
Až pak je možné zkoumat, zda nejsou v odpovědích rozpory, jak by bylo možné
odpovědi ověřit a nakolik lze výpověď použít jako historický pramen.
Webinář
Jak funguje webinář
Prezentace příběhu pamětníka
Prezentace pamětnického příběhu
Jakým způsobem prezentovat příběh pamětníka vám poradí instruktážní video Prezentace pamětnického příběhu.