Přehled aktivit

Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Příběh Luboše Jednorožce

časová dotace: 20 - 30 minut

Aktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?

  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • sociální dovednosti
  • učení

Fotografický brainstorming

časová dotace: 20-30 minut

Aktivitu lze použít jako evokaci v úvodních fázích projektu. Cílem je prostřednictvím historických fotografií probudit u žáků zájem o nedávnou historii, včetně rodinné. Navázat lze diskuzí, zda neznají v rodině či v okolí nějakého pamětníka se zajímavým příběhem a obecně, jak pamětníky hledat a oslovovat.

Historický kontext a reflexe rodinné historie

Proti zdi

časová dotace: 10 minut

Aktivita vychází z metody Divadla utlačovaných (Divadlo fórum), která se zabývá řešením sociálních konfliktů a podporuje občanský aktivismus. Je určena pokročilejším žákům. Navazuje na aktivitu
Za jeden provaz II. Slouží k naladění žáků na setkání s pamětníkem, v jehož životním příběhu hrálo roli aktivní občanství, za které byl zpravidla režimem pronásledován a trestán.

  • digi
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Historie malá a velká

časová dotace: 2 x 45 až 3 x 45 minut (v závislosti na vyspělosti žáků a počtu aktivit, které do hodiny zahrnete). Ideálně v bloku.

Aktivita si klade za cíl ukázat žákům, jak lze propojit historii „malou“ (nebo také rodinnou, tradovanou, osobní) s historií tzv. „velkou“, tj. tou zpravidla oficiální, obecně přijímanou, prezentovanou třeba v učebnicích dějepisu. Zatímco historie tzv. malá sebou často nese silný osobní náboj, emotivní pouta k členům rodiny a jejich prožitkům, historie velká bývá tohoto prosta.

  • digi
  • místní identita
  • učení

Historické Sutori a My jsme to nevzdali

Interaktivní nástroj k seznámení se s významnými milníky moderních dějin.

  • iniciativa
  • místní identita
  • občanství
  • učení

Kdo je pamětník

časová dotace: 45 min + 45 min na vyplnění pracovního listu

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, kdo je pamětník, jak funguje paměť, zda a proč je důležité uchovávat osobní vzpomínky účastníků historických událostí, zachycovat vzpomínky na každodennost i významné historické milníky a proč je potřeba osobní vzpomínky podrobovat rozboru.

Paměť a role v týmu

  • iniciativa
  • sociální dovednosti
  • učení

Hrátky s pamětí

časová dotace: 45 minut

V rámci projektu pracujeme s pamětí: pamětí jednotlivce, pamětí skupinovou, pamětí národa. Paměť je však velmi vrtkavá. Tato aktivita představí možnosti a omezení paměti. Žáci si uvědomí úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění a potřebu zasadit vzpomínku do souvislostí.

  • iniciativa
  • komunikace
  • učení

Role v týmu

časová dotace: v krátké verzi 1 x 90 minut, lze 2 x 45 minut v rámci jednoho bloku

Tato aktivita nabízí žákům zažít projekt v malém. Žáci si vyzkouší různé role, které budou v projektu potřeba. Přemýšlí, jaké znalosti a dovednosti ve skupině chybí. Aktivita je vhodná zejména pro podporu týmové spolupráce a plánování.

Na konci aktivity se skupina může dohodnout, kdo jaké práce v týmu bude vykonávat a kdo si vezme na starosti koordinaci jednotlivých typů činností. Případně to může být obsahem dalších schůzek.

  • digi
  • občanství
  • učení

Paměť v digitálním věku

Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?

  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Oživlé fotografie (výtvarné zpracování)

časová dotace: 45–90 minut

Cílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí výtvarné techniky koláže.

Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.

  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti

Oživlé fotografie (dramatické zpracování)

časová dotace: 30–45 minut

Cílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí dramatické techniky živého obrazu.

Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.

Příprava na rozhovor s pamětníkem

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti

Vedení rozhovoru s pamětníkem

časová dotace: 30 minut

Aktivita „Vedení rozhovoru s pamětníkem“ využívá stejnojmenné video a pracovní list. Video má podobu čtyř audionahrávek doplněných fotografiemi pamětníků či tazatelů. Cílem aktivity je připravit žáky na situace, ke kterým při může při natáčení pamětníka dojít. V každé z nahrávek je zohledněna určitá situace a cílem videa a pracovního listu je přijít společně se žáky na její důvody a řešení.

  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti

Na co se ptát pamětníka

časová dotace: 45 minut

Aktivita před setkáním s pamětníkem. Žáci si vyzkouší, jaké otázky při rozhovoru fungují, jak lze nemluvného pamětníka rozpovídat, zjistí, co je při povídání s pamětníkem zajímá a rozhodnou se, na co se ho chtějí zeptat.

  • sociální dovednosti

Za jeden provaz

časová dotace: 5–10 minut

Jednoduché aktivity na rozehřátí a vzájemné naladění žáků ve skupině. Pro pokročilejší hráče. Dvě varianty (dle metodických listů).

  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Tichá pošta

časová dotace: 20 minut

Žáci mohou očekávat, že natáčením pamětníků získají nezkreslený obraz historické události. Proto je dobré a vhodné v úvodních fázích projektu tato očekávání žáků korigovat a seznámit je s různými formami zkreslení, ke kterým dochází při vzpomínání nebo reprodukování pamětnického vyprávění. Tuto aktivitu lze vhodně kombinovat s aktivitou „Hrátky s pamětí“.

  • digi
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Najdi chybu

časová dotace: 90 minut

Práce s pamětníkem vyžaduje určité dovednosti, pohotovost a také empatii a asertivitu. Žáci, zejména ti mladší, kteří ještě neměli možnost si nahrávání pamětníka vyzkoušet, se často dopouštějí drobných prohřešků a typických chyb. Cílem této aktivity je žáky na tyto nedostatky připravit zážitkovou formou v bezpečném prostředí. Hodinu lze vhodně doplnit či propojit s aktivitou Vedení rozhovoru.

Technická příprava na natáčení

  • digi
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak natočit pamětníka – technická část

Krátké instruktážní video obsahuje kapitoly o zvuku, světle, nastavení kamery, střihu i vytváření výsledné reportáže. Využít můžete také další video z produkce Post Bellum nazvané Jak natočit pamětníka na kameru, které je ke stažení zde.

Natáčení pamětníka

Metodika natáčení a fotografování

Stručně shrnuté informace, na co nezapomenout před návštěvou pamětníka a jakými zásadami se řídit.

Analýza nahrávky

  • digi
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Zhodnocení nahrávky

časová dotace: 45–60 minut

Po pořízení nahrávky rozhovoru s pamětníkem je vhodné s žáky provést reflexi. Doporučujeme tuto reflexi zařadit na nejbližší možné setkání, dokud mají žáci zážitek čerstvě v paměti. Je vhodné nechat žákům dostatek prostoru pro vyjádření vlastních emocí a pocitů. Teprve poté je možné se s žáky zamyslet nad tím, jak rozhovor probíhal, jak ho vnímal pamětník, zda odpovědi pamětníka naplnily očekávání žáků, zda odpovědi žákům přinesly nový pohled na sledovanou událost/historický fenomén. Až pak je možné zkoumat, zda nejsou v odpovědích rozpory, jak by bylo možné odpovědi ověřit a nakolik lze výpověď použít jako historický pramen.

Návštěva archivu a příprava na ni

  • digi
  • učení

Interpretace historických dokumentů (práce s chybou)

časová dotace: 15–20 minut

V projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?

  • digi
  • učení

Interpretace historických dokumentů (historické souvislosti)

časová dotace: 15–20 minut

V projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • sociální dovednosti
  • učení

Badatel v archivu

časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minut

Aktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.

Jak vyprávět příběh

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Jak vyprávět příběh

Instruktážní video společně s metodickým a pracovním listem pomůže žákům utřídit si důležité mezníky v příběhu jejich pamětníka a vložit je do příběhové linky.

Tvorba výstupu a webinář

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • občanství
  • učení

Jak se přihlásit k Sutori

1. Otevřete si www.sutori.com
2. Vpravo nahoře klikněte na „Sign up“
3. Přihlašte se přes Google – „Sign up with Google“ (musíte mít vytvořený účet u googlu, není však nutný e-mailový účet – gmail.com)
4. Vše odsouhlaste
5. Označte, že jste „student“
6. Zadejte kód: kmqgx
7. Add teacher
8. Na otázku, zda je vaše učitelka Marie Smutná („Is your teacher Marie Smutná?“), odpovězte ano – Yes 😉

  • digi
  • kreativita
  • učení

Jak publikovat prezentaci v Sutori

Hotovou prezentaci je potřeba zveřejnit; poté již zůstane natrvalo uložena.
Jak na to? Otevřete si svůj příběh, klikněte na tlačítko „Sdílet“ („Share“) umístěné pod úvodním banerem vpravo. Zde si nastavíte soukromí: všechny příběhy jsou automaticky nastaveny jako soukromé („Private“). Když zveřejňujete, změníte je na Veřejné („Public“).

I poté můžete svůj příběh dále upravovat. Počítejte však s tím, že po odeslání v posledním kroku považujeme váš příběh za hotový.

  • digi
  • iniciativa
  • kreativita
  • sociální dovednosti
  • učení

Prezentace příběhu v Sutori

časová dotace: 30 minut

Aktivita naučí žáky, jak se přihlásit do platformy Sutori a seznámí je s tím, jak s ní pracovat při tvorbě svého výstupu, který následně publikují.

Do Sutori můžete vkládat fotografie z osobního archivu pamětníka, videoklipy z nahrávky, kterou jste s pamětníkem natočili, vytvářet vlastní videa na motivy příběhu, vkládat naskenované dokumenty z pamětníkova života, texty, ale i komentáře, popisky nebo fotografie z vašeho natáčení s pamětníkem. NEZÁLEŽÍ, V JAKÉM POŘADÍ JEDNOTLIVÉ ČÁSTI VKLÁDÁTE, PROTOŽE JE MŮŽETE LIBOVOLNĚ PŘESKUPOVAT.

Doporučujeme se také s pamětníkem na závěr vyfotit a fotku se jmény vložit do prezentace – bude tak vidět, kdo příběh vytvořil.

Mnohem více se dozvíte v našem instruktážním videu. A ještě více se naučíte, až aplikaci sami prozkoumáte. Případně můžete využít instruktážní videa přímo na Sutori, která popisují, co vše aplikace umožňuje (např. zde.

Nezapomeňte na důležitou věc: po dokončení musíte svůj výstup publikovat! Jak na to se dozvíte v aktivitě Jak publikovat prezentaci v Sutori.

Prezentace pamětnického příběhu

  • iniciativa
  • kreativita
  • komunikace
  • sociální dovednosti
  • učení

Prezentace příběhu pamětníka

  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • občanství
  • sociální dovednosti

Prezentace pamětnického příběhu

časová dotace: 30–45 minut

Pomocí instruktážního videa se žáci připravují na veřejnou prezentaci svého pamětnického příběhu.