Analýza nahrávky
Po pořízení nahrávky rozhovoru s pamětníkem je vhodné s žáky provést reflexi. Doporučujeme tuto reflexi zařadit na nejbližší možné setkání, dokud mají žáci zážitek čerstvě v paměti. Je vhodné nechat žákům dostatek prostoru pro vyjádření vlastních emocí a pocitů. Teprve poté je možné se s žáky zamyslet nad tím, jak rozhovor probíhal, jak ho vnímal pamětník, zda odpovědi pamětníka naplnily očekávání žáků, zda odpovědi žákům přinesly nový pohled na sledovanou událost/historický fenomén. Až pak je možné zkoumat, zda nejsou v odpovědích rozpory, jak by bylo možné odpovědi ověřit a nakolik lze výpověď použít jako historický pramen.
Cíle
- Žáci dokáží vlastními slovy popsat své pocity z nahrávání.
- Žáci dokáží vlastními slovy popsat, jak si myslí, že nahrávání pociťoval pamětník.
- Žáci dokáží na časové ose zařadit situaci/událost, kterou pamětník popisuje.
- Žáci dokáží vlastními slovy objasnit chování pamětníka v určité situaci.
- Žáci dokáží posoudit kvalitu záznamu po technické stránce.
- Žáci dokáží posoudit kvalitu záznamu po věcné stránce.
- Žáci porovnají výpovědi pamětníka s jinými zdroji (jiný pamětník, učebnice).
- Žáci dokáží případné rozpory ve výpovědi pamětníka uvést do historických souvislostí.
Na příště
Aktivity
Zhodnocení nahrávky
časová dotace: 45–60 minutPo pořízení nahrávky rozhovoru s pamětníkem je vhodné s žáky provést reflexi. Doporučujeme tuto reflexi zařadit na nejbližší možné setkání, dokud mají žáci zážitek čerstvě v paměti. Je vhodné nechat žákům dostatek prostoru pro vyjádření vlastních emocí a pocitů. Teprve poté je možné se s žáky zamyslet nad tím, jak rozhovor probíhal, jak ho vnímal pamětník, zda odpovědi pamětníka naplnily očekávání žáků, zda odpovědi žákům přinesly nový pohled na sledovanou událost/historický fenomén. Až pak je možné zkoumat, zda nejsou v odpovědích rozpory, jak by bylo možné odpovědi ověřit a nakolik lze výpověď použít jako historický pramen.