Paměť a role v týmu

V rámci projektu pracujeme s pamětí: pamětí jednotlivce, pamětí skupinovou, pamětí národa. Paměť je však velmi vrtkavá. Tato aktivita představí možnosti a omezení paměti. Žáci si uvědomí úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění a potřebu zasadit vzpomínku do souvislostí.

Zaměřit se v tomto bloku můžete také na aktivní rozdělení rolí v týmu pomocí připravené aktivity.

Cíle

  • Žáci dokážou vlastními slovy objasnit úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění.
  • Žáci dokážou zdůvodnit, proč je nutné zasadit vzpomínku do souvislostí a interpretovat ji.
  • Žáci dokáží vysvětlit, proč je potřeba zachytit vyprávění pamětníka audiovizuálně.
  • Žáci pojmenují jednotlivé části projektu, včetně výstupu.
  • Žáci pojmenují činnosti/pracovní role, které jsou potřeba k úspěšnému dokončení projektu.
  • Žáci specifikují znalosti a dovednosti potřebné pro projekt, které skupině chybí.
  • Žáci pojmenují činnosti/pracovní role, které mohou a chtějí vykonávat v projektu.
  • Žáci vytvoří základní organizační schéma projektového týmu.
  • Žáci dokáží vlastními slovy popsat, proč se chtějí projektu zúčastnit.

Na příště

Zadejte žákům, ať nahrají na mobil rozhovor se členem jeho rodiny; mohou se ptát, jak zažíval významnou historickou událost nebo na zajímavý okamžik z jeho života.

Aktivity

  • iniciativa
  • sociální dovednosti
  • učení

Hrátky s pamětí

časová dotace: 45 minut

V rámci projektu pracujeme s pamětí: pamětí jednotlivce, pamětí skupinovou, pamětí národa. Paměť je však velmi vrtkavá. Tato aktivita představí možnosti a omezení paměti. Žáci si uvědomí úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění a potřebu zasadit vzpomínku do souvislostí.

  • iniciativa
  • komunikace
  • učení

Role v týmu

časová dotace: v krátké verzi 1 x 90 minut, lze 2 x 45 minut v rámci jednoho bloku

Tato aktivita nabízí žákům zažít projekt v malém. Žáci si vyzkouší různé role, které budou v projektu potřeba. Přemýšlí, jaké znalosti a dovednosti ve skupině chybí. Aktivita je vhodná zejména pro podporu týmové spolupráce a plánování.

Na konci aktivity se skupina může dohodnout, kdo jaké práce v týmu bude vykonávat a kdo si vezme na starosti koordinaci jednotlivých typů činností. Případně to může být obsahem dalších schůzek.

  • digi
  • občanství
  • učení

Paměť v digitálním věku

Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?

  • občanství
  • sociální dovednosti
  • učení

Oživlé fotografie (výtvarné zpracování)

časová dotace: 45–90 minut

Cílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí výtvarné techniky koláže.

Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.

  • komunikace
  • občanství
  • sociální dovednosti

Oživlé fotografie (dramatické zpracování)

časová dotace: 30–45 minut

Cílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí dramatické techniky živého obrazu.

Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.

  • digi digi
  • iniciativa iniciativa
  • kreativita kreativita
  • komunikace komunikace
  • místní identita místní identita
  • občanství občanství
  • sociální dovednosti sociální dovednosti
  • učení učení