Uvedení do projektu, proč se zabývat vyprávěním pamětníků
V úvodním bloku seznámíte žáky s projektem, jeho cíli, průběhem. Jde o motivačně-informační blok.
Jaký je vztah mezi tzv. velkou (obecnou) a malou (osobní/rodinnou) historií?
Kdo je pamětník a proč je důležité uchovávat vzpomínky, „velké“ versus osobní dějiny?
Jaké byly významné momenty československých dějin ve 20. století?
Jak se dějiny promítly do rodinné historie žáků?
Jak si rozdělit role v týmu.
Cíle
- Žáci jsou ochotní se aktivně zapojit do projektu (hledání fotografií, pamětníků)
- Žáci tvoří vlastní otázky týkající se nedávné minulosti
- Žáky zajímá pohled pamětníků na nedávnou minulost
- Žáci chápou, co je smyslem projektu – zachytit příběh pamětníka/pohled pamětníka na nedávnou minulost
Na příště
Vyhledejte si doma v rodinných albech fotografii, zjistěte si informace o člověku, který je na ní zachycen, seznamte se v hrubých rysech s jeho/jejím životaběhem.
Připravte si fotografii na příští blok, základní životní údaje (narození – úmrtí, místo narození a kde dotyčný žil, jaké měl povolání apod.).
Aktivity
Příběh Luboše Jednorožce
časová dotace: 20 - 30 minutAktivita seznamuje žáky s cíli projektu a motivuje je k zapojení. Žáci zhlédnou krátký animovaný dokument založený na pamětnickém vyprávění a hledají společně s učitelem odpovědi na otázky po smyslu poznávání moderních dějin. Proč je účelné propojovat formální a neformální vzdělávání a k čemu jsou rozhovory s pamětníky?
Fotografický brainstorming
časová dotace: 20-30 minutAktivitu lze použít jako evokaci v úvodních fázích projektu. Cílem je prostřednictvím historických fotografií probudit u žáků zájem o nedávnou historii, včetně rodinné. Navázat lze diskuzí, zda neznají v rodině či v okolí nějakého pamětníka se zajímavým příběhem a obecně, jak pamětníky hledat a oslovovat.