Paměť a role v týmu
V rámci projektu pracujeme s pamětí: pamětí jednotlivce, pamětí skupinovou, pamětí národa. Paměť je však velmi vrtkavá. Tato aktivita představí možnosti a omezení paměti. Žáci si uvědomí úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění a potřebu zasadit vzpomínku do souvislostí.
Zaměřit se v tomto bloku můžete také na aktivní rozdělení rolí v týmu pomocí připravené aktivity.
Cíle
- Žáci dokážou vlastními slovy objasnit úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění.
- Žáci dokážou zdůvodnit, proč je nutné zasadit vzpomínku do souvislostí a interpretovat ji.
- Žáci dokáží vysvětlit, proč je potřeba zachytit vyprávění pamětníka audiovizuálně.
- Žáci pojmenují jednotlivé části projektu, včetně výstupu.
- Žáci pojmenují činnosti/pracovní role, které jsou potřeba k úspěšnému dokončení projektu.
- Žáci specifikují znalosti a dovednosti potřebné pro projekt, které skupině chybí.
- Žáci pojmenují činnosti/pracovní role, které mohou a chtějí vykonávat v projektu.
- Žáci vytvoří základní organizační schéma projektového týmu.
- Žáci dokáží vlastními slovy popsat, proč se chtějí projektu zúčastnit.
Na příště
Zadejte žákům, ať nahrají na mobil rozhovor se členem jeho rodiny; mohou se ptát, jak zažíval významnou historickou událost nebo na zajímavý okamžik z jeho života.
Aktivity
Hrátky s pamětí
časová dotace: 45 minutV rámci projektu pracujeme s pamětí: pamětí jednotlivce, pamětí skupinovou, pamětí národa. Paměť je však velmi vrtkavá. Tato aktivita představí možnosti a omezení paměti. Žáci si uvědomí úskalí věrohodnosti pamětnického vyprávění a potřebu zasadit vzpomínku do souvislostí.
Role v týmu
časová dotace: v krátké verzi 1 x 90 minut, lze 2 x 45 minut v rámci jednoho blokuTato aktivita nabízí žákům zažít projekt v malém. Žáci si vyzkouší různé role, které budou v projektu potřeba. Přemýšlí, jaké znalosti a dovednosti ve skupině chybí. Aktivita je vhodná zejména pro podporu týmové spolupráce a plánování.
Na konci aktivity se skupina může dohodnout, kdo jaké práce v týmu bude vykonávat a kdo si vezme na starosti koordinaci jednotlivých typů činností. Případně to může být obsahem dalších schůzek.
Paměť v digitálním věku
Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?
Oživlé fotografie (výtvarné zpracování)
časová dotace: 45–90 minutCílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí výtvarné techniky koláže.
Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.
Oživlé fotografie (dramatické zpracování)
časová dotace: 30–45 minutCílem aktivity „oživlé fotografie“ je přiblížit žákům pamětníkovu dobu, popřípadě konkrétní událost, kterou zažil. Žáci vstupují do dobové fotografie a zkoumají ji zevnitř pomocí dramatické techniky živého obrazu.
Každá fotografie má svou atmosféru, kromě informací zachycuje i náladu a emoce, které pomáhají přiblížit danou událost, dobu či místo.