Příprava na rozhovor s pamětníkem
V bloku věnovaném přípravě na rozhovor s pamětníkem se žáci učí, jak položit otázku, na co se ptát a jakým způsobem, co je potřeba pro nahrávání připravit, jaké formuláře musí mít s sebou.
V práci s videem se učí, jaké obtížné situace mohou při natáčení pamětníka nastat a jak s nimi pracovat.
Cíle
- Žáci se umí zeptat na to, co je zajímá.
- Žáci si procvičují naslouchání druhým.
- Žáci dokáží vyjmenovat typické chyby při kladení otázek a uvedou, jak se ptát lépe.
- Žáci dokáží vyjmenovat typické začátečnické chyby týkající se technické stránky nahrávání a uvedou, jak se jim vyhnout.
- Žáci dokáží vyjmenovat typické obtížné situace, které mohou nastat při rozhovoru a uvedou, jak se jim vyhnout.
Instruktážní videa
Na příště
Aktivity
Vedení rozhovoru s pamětníkem
časová dotace: 30 minutAktivita „Vedení rozhovoru s pamětníkem“ využívá stejnojmenné video a pracovní list. Video má podobu čtyř audionahrávek doplněných fotografiemi pamětníků či tazatelů. Cílem aktivity je připravit žáky na situace, ke kterým při může při natáčení pamětníka dojít. V každé z nahrávek je zohledněna určitá situace a cílem videa a pracovního listu je přijít společně se žáky na její důvody a řešení.
Na co se ptát pamětníka
časová dotace: 45 minutAktivita před setkáním s pamětníkem. Žáci si vyzkouší, jaké otázky při rozhovoru fungují, jak lze nemluvného pamětníka rozpovídat, zjistí, co je při povídání s pamětníkem zajímá a rozhodnou se, na co se ho chtějí zeptat.
Za jeden provaz
časová dotace: 5–10 minutJednoduché aktivity na rozehřátí a vzájemné naladění žáků ve skupině. Pro pokročilejší hráče. Dvě varianty (dle metodických listů).
Tichá pošta
časová dotace: 20 minutŽáci mohou očekávat, že natáčením pamětníků získají nezkreslený obraz historické události. Proto je dobré a vhodné v úvodních fázích projektu tato očekávání žáků korigovat a seznámit je s různými formami zkreslení, ke kterým dochází při vzpomínání nebo reprodukování pamětnického vyprávění. Tuto aktivitu lze vhodně kombinovat s aktivitou „Hrátky s pamětí“.
Najdi chybu
časová dotace: 90 minutPráce s pamětníkem vyžaduje určité dovednosti, pohotovost a také empatii a asertivitu. Žáci, zejména ti mladší, kteří ještě neměli možnost si nahrávání pamětníka vyzkoušet, se často dopouštějí drobných prohřešků a typických chyb. Cílem této aktivity je žáky na tyto nedostatky připravit zážitkovou formou v bezpečném prostředí. Hodinu lze vhodně doplnit či propojit s aktivitou Vedení rozhovoru.