Historie a paměť

V tomto bloku se studenti zamýšlí nad tím, jak funguje paměť, kdo je to pamětník a jakou roli hrají vzpomínky pamětníků jako historický pramen. Pracují s koncepcí „velké“ historie ( tj. oficiálně tradované a přijímané, popř. historie kolektivní) a „malé“ historie (osobní, rodinné) zkouší zasadit individuální osudy pamětníka do širšího dějinného kontextu.

Cíle

  • Studenti chápou nespolehlivost a selektivnost lidské paměti.
  • Studenti rozumí tomu, proč je důležité uchovávat osobní vzpomínky pamětníků a v čem je jejich nezastupitelnost.
  • Studenti chápou, že každý pamětník vkládá do svého vyprávění osobní interpretaci, postoje a hodnoty, které jsou mu vlastní.
  • Studenti rozumí tomu, proč je důležité zasadit vzpomínky pamětníků do historického kontextu.
  • Studenti dokáží rozlišit zásadní historické události 20. století podle jejich významu a dopadu (kauzalita, příčiny a důsledky).

Na příště

Aktivity

  • občanství
  • učení

Historie malá a velká

Aktivita si klade za cíl ukázat studentům, jak lze propojit historii „malou“ (nebo také rodinnou, tradovanou, osobní) s tzv. historií „velkou“, tedy tou zpravidla oficiální, obecně přijímanou, prezentovanou např. v učebnicích dějepisu. Zatímco historie malá s sebou často nese silný osobní náboj, emotivní pouto k členům rodiny a jejich prožitkům, historie velká se snaží o neutrální pojetí.
Aktivita dále učí studenty přemýšlet o tom, jak vzniká velká historie, a motivuje je k tomu, aby pátrali, jaký vliv měly velké dějiny na jejich rodiny.
Aktivitu si můžete upravit podle svých potřeb a požadavků.

  • sociální dovednosti
  • učení

Paměť a vzpomínky

Aktivita slouží k uvědomění si fenoménu fungování epizodické paměti a vzpomínek obecně, propojuje zkušenost rozdílných vzpomínek studentů s metodou orální historie, která má své klady a zápory a slouží jako odrazový můstek k přípravě na natáčení pamětnického vyprávění.

  • digi
  • občanství
  • učení

Paměť v digitálním věku

Jak funguje individuální a kolektivní paměť? Co je to kolektivní amnézie a jaký je vliv totalitní společnosti na kolektivní zapomínání? Jaké máme historické prameny? Je historickým pramenem i osobní vzpomínka pamětníků? A jak se dnes historické prameny uchovávají?

  • digi digi
  • iniciativa iniciativa
  • kreativita kreativita
  • komunikace komunikace
  • místní identita místní identita
  • občanství občanství
  • sociální dovednosti sociální dovednosti
  • učení učení