Přehled aktivit – iniciativa
Já a můj svět
Gordický uzel
časová dotace: 15 minutKdo jsem? Můj portrét
časová dotace: 45 - 90 minutAktivita, díky níž si žáci uvědomují, kým jsou, jaké mají vlastnosti, záliby, co rádi či neradi dělají, čím jsou obklopeni a co tvoří jejich svět.
Moje rodina, moje kořeny
Rodový strom
časová dotace: 45 minutAktivita, díky níž si žáci si uvědomují, kdo tvoří jejich rodinu, blíže se seznamují se svými předky, uvědomují si rodovou kontinuitu a historii. Při tvorbě rodového stromu je nezbytná pomoc rodičů žáků, proto je důležité je předem informovat a vysvětlit jim, co je cílem této aktivity.
Domácí příprava
Žákům rozdáme pracovní listy a jako domácí práci jim uložíme zjistit od rodičů a dalších příbuzných co nejvíce o vlastních předcích a tyto informace do pracovního listu vepsat.
Odkud pochází můj rod
časová dotace: 45 minutAktivita, díky níž si žáci si uvědomují, odkud pocházejí jejich předci a seznamují se blíže s rodinnou historií. Pomocí mapy České republiky a okolních států vizualizujeme, odkud předkové jednotlivých dětí pochází, což žákům umožní žákům širší pohled na rodinný příběh, lokální historii i hledisko migrace v českém kontexu i zajímavé srovnání s rodinami ostatních spolužáků.
Domácí příprava
Každému žákovi rozdáme malou mapku ČR a jako domácí práci zadáme, aby od rodičů zjistil a do mapky zakreslil, odkud pochází jeho předci.
Můj pamětník
Babiččin koláč
Už víš hodně o dětství své babičky, dědečka nebo jiného pamětníka z tvé rodiny. To ale zdaleka není vše! Zjisti, co prožívali, co je trápilo, dělalo jim radost nebo jaké těžkosti museli v životě překonat.
I moje babička byla mladá? I můj dědeček byl mladý?
časová dotace: 45 minutAktivita volně navazuje na předcházející Babičku. Poté, co je žák motivován k tomu, aby se o babičku/dědečka zajímal v přítomnosti, nabídneme mu zamyslet se nad tím, jaký život jeho prarodič vedl v době, kdy mu bylo přibližně stejně jako žákovi.
Babička (nepovinná)
Evokační a motivační aktivita pro zahájení rozhovoru s pamětníkem. Cílem je vzbudit u žáků zájem o rozhovor se starším člověkem (s vlastní babičkou) o jeho životě.