Návštěva archivu a příprava na ni

V tomto bloku se připravíte se svými žáky na návštěvu archivu, objednáte si v archivu, co byste k příběhu svého pamětníka potřebovali a v rámci aktivity si vyzkoušíte, jak se na bádání v archivu připravit.

Cíle

  • Žáci rozumí tomu, k čemu jsou archivy.
  • Žáci znají strukturu archivu v ČR.
  • Žáci jsou připraveni na to, jak se v archivu orientovat a co v něm mohou najít.

Na příště

Aktivity

  • digi
  • učení

Interpretace historických dokumentů (práce s chybou)

časová dotace: 15–20 minut

V projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?

  • digi
  • učení

Interpretace historických dokumentů (historické souvislosti)

časová dotace: 15–20 minut

V projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?

  • digi
  • iniciativa
  • komunikace
  • místní identita
  • sociální dovednosti
  • učení

Badatel v archivu

časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minut

Aktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.

  • digi digi
  • iniciativa iniciativa
  • kreativita kreativita
  • komunikace komunikace
  • místní identita místní identita
  • občanství občanství
  • sociální dovednosti sociální dovednosti
  • učení učení