Návštěva archivu a příprava na ni
V tomto bloku se připravíte se svými žáky na návštěvu archivu, objednáte si v archivu, co byste k příběhu svého pamětníka potřebovali a v rámci aktivity si vyzkoušíte, jak se na bádání v archivu připravit.
Cíle
- Žáci rozumí tomu, k čemu jsou archivy.
- Žáci znají strukturu archivu v ČR.
- Žáci jsou připraveni na to, jak se v archivu orientovat a co v něm mohou najít.
Na příště
Aktivity
Interpretace historických dokumentů (práce s chybou)
časová dotace: 15–20 minutV projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?
Interpretace historických dokumentů (historické souvislosti)
časová dotace: 15–20 minutV projektu se setkáte pravděpodobně s dokumenty týkajícími se vašeho pamětníka a s dobovými archiváliemi. Tyto dokumenty je potřeba nejen pročíst, ale především interpretovat, tj. zamyslet se nad dobou jejich vzniku a společenských kontextem, kdo byl jejich autorem, za jakým účelem byly vytvořeny, zda v nich mohou být záměrné i nezáměrné chyby. Jaké jsou typy pramenů? O čem pramen vypovídá?
Badatel v archivu
časová dotace: 30 minut, v případě doprovodné aktivity 45 minutAktivita přiblíží žákům, co jsou archivy, k čemu je možné je využít, jak se v nich orientovat a jak se na návštěvu archivu připravit.